گزارش نطق علی نخجوانی در مجمع عرفان آکوتو
(خلاصه مطالب ارائه شده)
همانطور که میدانید بزرگترین چالشی که بیت العدل حاضر از زمان تأسیس تا کنون با آن مواجه است، عدم مشروعیت در رهبری جامعه جهانی بهایی و حتی صدور احکام غیر منصوص (که وظیفه اصلی و قانونی بیت العدل حقیقی است.) میباشد. این عدم مشروعیت بهواسطه بیانات صریح حضرت عبدالبها در الواح مبارکه وصایا و در ادامه، نصوص متعدد صادر شده از قلم شوقی ربانی است. طبق این نصوص سلسله ولایت امر پس از صعود حضرت شوقی ادامه خواهد داشت و ولی امرالله علاوه بر مقام رهبری جامعه بهایی، رئیس بیت العدل و عضو اعظم ممتاز غیرقابل عزل و تغییر این مجمع است. اهمیت حضور ولی امرالله در جلسات بیت العدل به حدی است که اگر نتواند در جلسهای حاضر شود؛ باید نمایندهای را به نیابت برای حضور در جلسه معرفی کند.
تعدادی از نفوس مؤمن، آگاه و مأنوس با این دست از نصوص، در بدو تأسیس بیت العدل حاضر، عدم پیروی ایادی حضرت شوقی ربانی از میسن ریمی بهعنوان ولی امر ثانی جامعه بهایی و تشکیل مجمع نُهنفرهای بهعنوان بدل بیت العدل جهانی مورد نظر طلعات مقدسه امر بهایی و در نتیجه حذف سلسله ولات امرالله را انحراف دیانت الهی دانسته و اعتراض خود را به این اقدامات اعلام کردند. متأسفانه با توجه به عدم آگاهی اکثریت افراد جامعه و همچنین جایگاه ایادی در زمان حیات شوقی افندی، بیت العدل بدلی با حمایت ایادی، اختیارات ولی امرالله را تصاحب کرده و معترضین را بهوسیله ترد روحانی از جامعه حذف نمود. نتیجه این اقدامات به حدی بود که محفل ملی برخی از کشورها از جمله محفل ملی فرانسه منحل و انتخابات مجدد برگزار گردید.
جناب علی نخجوانی عضو سابق بیت العدل بدلی، به قصد پوشاندن حقیقت و بهزعم خود به جهت واکسینه کردن بهائیان ایران و جلوگیری از تحرّی حقیقت ایشان در خصوص خلاء وجود ولی امرالله در رأس اداره جامعه جهانی بهایی، با ایراد نطقی در مجمع عرفان آکوتو (در ایتالیا) به دفاع از هویت بیت العدل بدلی و القای توقف تسلسل سلسلهی ولات امر پرداخته و توجیهاتی چند در این خصوص آورده است.
پیوستگی مطالب ارائهشده در این سخنرانی و استفاده مکرّر ایشان از نصوص امری و اشارات تاریخی از یک طرف و جایگاه اجتماعی ایشان بهعنوان عضو سابق بیت العدل از طرف دیگر، باعث میشود که شنوندگان کماطلاع از این دست نصوص (نصوص مربوط به تسلسل سلسله ولات امر) توجیهات خلاف واقع ارائه شده را حقیقت دانسته و زحمت تحرّی حقیقت در این زمینه را به خود ندهند و در نتیجه با بیتوجهی به اصل اعتقاد دیانت نورانی بهایی در دام فریبنده و شیرین تبلیغ دیانت بیت العدلی گرفتار شوند. بله واقعیت این است که پس از تعطیل شدن فعالیت مؤسسه عالی معارف امری به بهانه اینکه «ما در امر به دنبال درست کردن آخوند نیستیم.»، جوان مؤمن بهایی شیرینی مطالعه و فهم نصوص و معارف امری را نخواهد چشید و در نتیجه میپندارد که تعلیم تحرّی حقیقت صرفاً برای غیر بهائیان آمده است و با اشتیاق زائدالوصف از رسیدن خود به حقیقت، تمام همّت خود را صرف تشکیل حلقههای مطالعه میکند؛ غافل از آنکه حقیقت دیانت بهایی تبعیت صرف از ولی امرالله است نه دنبالهروی از بیت العدل فاقد ولی امرالله.
لذا با توجّه به اهمیت موضوع قصد داریم که بهتدریج و با امید نزول تأییدات الاهی به برخی از توجیهات جناب نخجوانی پاسخ دهیم تا شاید چراغ راهی باشد جهت وصول مؤمنین روشنضمیر و طالبین حقیقت مهد عزیز امرالله به حقیقت دیانت نورانی حضرت بها الله.
برخی توجیهات جناب نخجوانی:
- طبق فقره ۴۲ کتاب مستطاب اقدس، اصولاً وجود یک غصن منصوص و بیت العدل اعظم در یکزمان در کتاب اقدس پیشبینینشده است.
- با توجّه به بیان مبارک حضرت عبدالبها که میفرمایند: «مرجع کل کتاب اقدس، هر مسأله غیر منصوصه راجع به بیت العدل عمومی است.»، چون فرمایش ایشان در الواح وصایا مخالف فقره 42 کتاب اقدس است. باید کتاب اقدس را ملاک عمل قرار داد و در نتیجه وجود بیت العدل و ولی امرالله در یکزمان امکانپذیر نیست.
- دلایلی بر عظمت ایادی امرالله و نتیجهگیری آنکه تصمیم آنها بر تشکیل بیت العدل بدون حضور ولی امرالله صحیح بوده است.
- اشاره به دلایل تاریخی.
- وجود رموز در الواح وصایا به جهت امتحان احبّا.
و دیگر مطالب.