نسخهی آماده چاپ متن پیام را با کلیک بر روی آیکون ذیل بارگذاری نمایید:
پیام نوروزی جناب نصرتالله بهرهمند، چهارمین ولیّ امر دیانت بهائی (نوروز ۱۳۹۷)
نوروز را به همه کسانی که آنرا پاس میدارند و جشن میگیرند، از هر ملیّتی که هستند و با هرباوری که دارند تبریک میگویم.
امیدوارم که سال نو آغازی باشد برای آگاهیهای بیشتر ساکنین زمین و درک وفهم اینکه: باور های تقلیدی، خودخواهی، حرص و طمع، تعصّب نژادی، تعصّب ملّی، تعصّب جنسی و تعصّب دینی، سبب اصلی اختلافات بین مردم و حتّی بروزجنگهای بزرگ میباشد . درک این موضوع آسان خواهد بود؛ چنانچه افراد قدری به اطراف خود بنگرند و با استفاده از رسانههای گوناگون، مروری بر آنچه در جهان میگذرد داشته باشند .
با مطالعه تعالیم ودستورات کتب مقدّسه ادیان گذشته و توجّه به زمان ومکان نزول آنها آشکار میشود که مظاهر الهی و پیامبران، هر یک در زمان خود آخرین پیامبر بوده وتعالیم آنها در طیّ زمان جنبهی تکاملی داشته و هرکدام به مقتضای زمان ومکان کامل بودهاند؛ برای مثال میتوان به موضوع حقوق زنان در ادیان قبل اشاره نمود؛ امروز در پرتو تعالیم دیانت بهائی، حقوق زنان با مردان برابر است در حالیکه تا قبل از اسلام، زنان دارای هیچ حقّی نبودند و بعضاً جزئی از اموال و دارایی مردان محسوب میشدند؛ امّا دیانت اسلام برای زنان حقّی معادل نصف حق مردان مقرّر داشت. تکامل تعالیم متناسب با میزان رشد فهم و درک بشر و امکانات مادّی و ارتباطی او بوده است .
گرچه اکنون خیلی دیراست؛ امّا تا دیرتر نشده است میبایست مردم دنیا خرافات، تعصّبات و تقالید را بدور افکنند و با استفاده از خرد، عقل و مطالعه به جستجوی حقیقت پردازند و دریابند تعالیم کدام آیین الهی پاسخگوی نیاز های کنونی وآیندهی بشر است؛ بدیهی است که دانستن به تنهائی کافی نیست ، بکاربستن و عمل نیز لازم است ، دراین باره حضرت عبد البهاء میفرمایند:
«هو اللّه
دين اللّه فی الحقيقه عبارت از اعمال است ، عبارت از الفاظ نيست ؛زيرا دين اللّه عبارت از علاج است * دانستن دواء ثمری ندارد بلکه استعمال دواء ثمر دارد * اگر طبيبی جميع ادويه را بداند؛ امّا استعمال نکند چه فائده دارد * تعاليم الهيه عبارت از هندسه و خريطه [نقشه] بناست اگر هندسه شود و خريطه کشيده گردد و ساخته نشود چه ثمری دارد * تعاليم الهی بايد اجرا گردد بايد عمل شود مجرّد خواندن و دانستن ثمری ندارد»
(خطابات حضرت عبدالبها، جلد ١، صفحه ۱۰۵)
افرادی که خود را بهائی میدانند لازمست که الواح مبارک وصایای حضرت عبد البهاء وکتاب دور بهائی اوّلین ولیّ امرالله را مطالعه نمایند تا به اهمیت نظم اداری که «حضرت بهآءاللّه به نفسه اصولش را بيان و تأسيساتش را استوار و مبيّن کلمهاش را معيّن فرموده اند و به هيئتی که مأمور تکميل و تنفيذ احکام شرعيّهاش بوده اختيارات لازم عنايت کردهاند و اين جمله خود رمز قوّت امر اللّه و مابهالامتيازش از ساير اديان و ضامن حفظ و وقايتش از انشقاق و تجزّی است » پی برند و به « خصائص و وظائف ولايت امر و بيت عدل دو رکن اين بنيان مشيّد نظم اداری» آگاهی یابند.
اوّلین ولیّ امرالله بعضی از خصائص بارزهی این دو رکن نظم اداری که عدم آگاهی به آنها قابل چشمپوشی و بخشش نیست را بیان فرموده و صراحتاً «تبيين و تشريح کامل روابطی که اين دو رکن اساسی الواح وصايای حضرت عبدالبهآء را به يکديگر متّصل و هر يک را به شارع آئين و مرکز ميثاق مرتبط مینمايد» را به عهدهی اولیاء امر بعد از خود گذاشته اند، فرمودهاند:
«تشريح کامل عناصر مختلفهای که با اين مؤسّسات انجام وظيفه مینمايند خارج از حدود و مقصود اين رساله است که متضمّن حقايق اساسی امر اللّه میباشد.
تبيين و تشريح کامل روابطی که اين دو رکن اساسی الواح وصايای حضرت عبدالبهآء را به يکديگر متّصل و هر يک را به شارع آئين و مرکز ميثاق مرتبط مینمايد وظيفهايست که نسلهای آينده آنرا کما ينبغی و يليق ايفا خواهند نمود . منظور فعلی اين عبد آنست که با آنکه حال بدايت ظهور است و درک عظمت اين نظم چنانچه بايد ميسّر نيست به ذکر بعضی از خصائص بارزهی اين دو رکن نظم اداری پردازم که قبلاً به صراحت بيان شده و عدم وقوف بر آن قابل عفو و اغماض نيست.
در بدو امر بايد به نهايت وضوح و بدون هيچ ابهامی مذکور گردد که اين دو مؤسّسهی نظم اداری حضرت بهآءاللّه اساسش من عند اللّه است و وظائفش خطير و ضروری و مرام و مقصدشان مکمّل يکديگر . هدف مشترک و اساسی اين دو مُؤسّسه آنست که همواره سلطه و اختياراتی را که
منجانب اللّه بوده و از نفس مظهر ظهور سرچشمه گرفته است حفظ نمايد و وحدت پيروان آئينش را محفوظ دارد و اصالت و جامعيّت تعاليمش را صيانت کند و به مقتضای زمان قوانين غير منصوصه را تشريح نمايد . و چون اين دو مؤسّسهی لا ينفصم [جدائی ناپذیر] مُتّفقاً به اجرای وظائف پردازند امور تمشيّت پذيرد و اقدامات جامعه مرتبط گردد و مصالح امر اللّه ترويج يابد و قوانينش تنفيذ شود و تشکيلات تابعهاش حمايت گردد.»
«اين نظم بديع از انظمه باطله سقيمه عالم ممتاز در تاريخ اديان فريد و بیمثيل و سابقه، بنيادش بر دو ركن ركين استوار ركن اوّل و اعظم ركن ولايت الهيّه كه مصدر تبيین است و ركن ثانی بيت عدل اعظم الهی كه مرجع تشريع است؛ همچنانكه در اين نظم الهی تفكيك بين احكام شارع امرو مبادی اساسيهاش كه مركز عهد و ميثاقش تبيين نموده ممكن نه،
انفصال ركنين نظم بديع نيز از يكديگرممتنع و محال.»
(توقيعات مباركه ١٩٤٥-١٩٥٢،صفحه ۱۲۷)
در باره ولایت امرالله که تا پایان دوران دیانت بهائی تداوم و تسلسل خواهد داشت، بسیار گفته شده است و باید مورد مطالعه افرادی که خود را بهائی تصوّر میکنند قرارگیرد، برای نمونه:
http://bahai-bahai.blogspot.com.au
و:
اکنون در گوشه و کنار دنیا نشانههایی از بیداری و آگاهی نمایان است و افراد بیت عدل بدلی را مورد پرسشهایی قرار میدهند که آن مؤسّسه ساخته ایادی خطا کارسابق از دادن پاسخ عاجز است!
امیدوارم که احبّای عزیزبیش از پیش بیدار گشته وبه مسیر حقیقی دیانت بهائی بازگردند و مطمئن باشند که وعود الهی حتمی است وآنچه مقرّر فرمودهاند به مرحلهی اجرا درآمده وخواهدآمد وآگاه گردند که ولایت امرالله از نظم بدیع حضرت بهاءالله حذف نگردیده وهمانطور که بیان فرمودهاند:«تا آخر دوران دیانت بهائی راهنمایی و فیض خداوند ابتدا توسط حضرت عبدالبهاء وسپس از طریق اولیاء امرالله به بشر خواهد رسید.»
«ای یاران و مشتاقان جلوه امر رحمان قلب را مطمئن نمایید و خاطر را آسوده کنید.
ان الله لا یخلف وعده لکم میعادکم ولا تستاخرون ساعة و لا تستقدمون.»
(توقیعات مبارکه ۱۹۲۷ـ۱۹۳۶، صفحه ۶۵)
«وعود الهیه وبشارات سامیه که از قلم اعلی و کلک ملهم موُیِّد مرکز عهد ومیثاق نازل گشته بمدلول این آیه مبارکه حتمی الوقوع است، قوله الاحلی: «وآنچه از قلم اعلی جاری البتّه ظاهر شده و خواهد شد و لا ینبقی من حرف الّا وقدیراه المنصفون مستویأ علی عرش الظهور»
(توقیعات مبارکه ۱۹۲۲ـ۱۹۲۶، صفحه ۲۱۹)
«اگر درآیات منزله واصول امر الهی تعمّق بیشتری معمول دارند به مفهوم ولایت امرالله واقف خواهند شد. وقتی که شخصی قلباً و عقلاً به درک این حقیقت فائز شود که خداوند انسان را بهوسیلهی مظهرالهی مصون از خطا در هیکل انسانی هدایت وراهنمایی میفرماید تنها نتیجه منطقی پذیرش این حقیقت چنین خواهد بود که مقام حضرت عبدا البها و اولیاء امرالله پذیرفته شود. ولاة امرالله نشانه بلوغ نوع بشر هستند به این معنی که بالاخره انسان در حدّی پیشرفت نموده که دنیای متّحدی با مدیریتی واحد برای نظام جهانی بشر داشته باشد ودر حیطهی روحانی نیز به مقامی ترقّی نموده که خداوند میتواند امورامر را در این دور مبارک به دست بشر بسپارد (یعنی ولاة امرالله) که بهفرموده حضرت عبد البهاء در الواح مبارک وصایا مستقیماً از سوی حضرت بهاءالله و حضرت با ب هدایت میشوند. معنی اینکه امروز روزی است که شب در پی ندارد اینست که تا آخر دوران دیانت بهائی راهنمایی و فیض خداوند ابتدا توسط حضرت عبد البهاء وسپس از طریق اولیاء امرالله به بشر خواهد رسید اگر کسی نائل به ایمان و ادراک مقام حضرت بهاءالله شود در پذیرش این حقیقت که ایشان افرادی را که در امور امرالله مهتدی به هدایت الهی هستند تعین فرموده مشکلی نخواهدداشت.»
(Lights of Guidance, Page 310)