ناتوانی بیت العدل در صدور احكام جدید، در غیاب ولیّ امر (قسمت اوّل)

در دیانت بهائی بیان احكام و اجرای حدود، از اهمیّت والایی برخوردار است. حضرت بهاءالله جلّ ذكره الاعلی در مواضع مختلف، بر لزوم اتّباع اوامرالله و عمل به دستورات كتاب تأكید فرموده‌اند. (۱)

ایشان در كتاب مستطاب اقدس و رساله‌ی سوأل و جواب و در الواح مختلف دیگر، كلیّات احكام و حدود مورد نیاز جامعه بهائی را نازل فرمودند؛ ولی متفرّعات و احكام جدید را به بیت العدل محوّل نمودند تا با توجّه به شرایط زمان و مكان، نسبت به صدور احكام جدید اقدام نمایند.

 هرچند حضرت عبدالبهاء و حضرت شوقی ربّانی، با تبیین بیانات حضرت بهاءالله، به توضیح و تفسیر مبهمات بسیاری از احكام پرداختند؛ لكن ایشان نیز بیان احكام جدید را، از مسؤولیّت‌های مهمّ بیت العدل معرفی كردند.

بنابراین یكی از وظایف مهمّی كه بر طبق نصوص مقدّسه بر عهده‌ی بیت العدل واقعی گذاشته شده است، تشریع احكام غیر منصوصه جدید است؛ حضرت بهاءالله در رابطه با این مبحث می‌فرمایند:

«… آن‌چه از حدودات در كتاب برحسب ظاهر نازل نشده است، باید امنای بیت العدل مشورت نمایند آن‌چه  پسندیدند مجری دارند…» (۲)

حضرت عبدالبهاء نیز فرمودند:

«… آن‌چه در كتاب مستطاب اقدس تشریع نگردیده و هم‌چنین جزئیّات امور و مسائل فرعیّه كه در نتیجه اجرای احكام منزله حضرت بهاءالله به‌میان آید، باید توسط بیت العدل عمومی وضع شود.» (۳)

با وجود آن‌كه بیش از نیم قرن از زمان تشكیل بیت العدل بدلی می‌گذرد، بیت العدل فعلی تا كنون نتوانسته است نسبت به تشریع احكام جدید و موردنیاز جامعه كه وظیفه‌ی اصلی اوست، اقدام شایسته‌ای به‌عمل آورد!

بر طبق نصوص، به نظر نمی‌رسد كه بیت العدل وظیفه‌ای مهم‌تر از بیان احكام جدید و اجابت این وعده و دستور طلعات مقدّسه‌ی بهائی داشته باشد. پر واضح است تا زمانی كه احكام مورد نیاز دیانت بهائی كه به فرموده حضرت بهاءالله « سبب اوّل است از برای حیات عالم» تشریع نگردد، نمی‌توان به ترقیّات جوامع بشری و تحقّق وحدت عالم انسانی امیدوار بود.

حضرت بهاءالله در مجموعه مباركه اشراقات می‌فرمایند:

«… خیمه‌ی نظم عالم به دو ستون قائم و پا برجا، مجازات و مكافات»

با توجّه به مقدمه‌ی ذکر شده، پرسش اصلی این است كه چرا بیت العدل با گذشت بیش از پنجاه سال از زمان تأسیس، نسبت به صدور احكام جدید موفق نبوده است؟!

بیت العدل بدلی تاكنون پاسخی برای این پرسش اساسی نداشته است؛ ولی به نظر می‌رسد در جهت صدور احكام جدید با مشكلات فراوان مواجه است كه در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد:

به طور كلّی صدور احكام الهی وظیفه‌ای‌ است بسیار مشكل و انجام آن جز با تأییدات الهی ممكن نیست، مضافاً این‌كه حكم صادره جنبه‌ی جهانی داشته و می‌بایست در سراسر جهان قابل اجرا باشد. از طرف دیگر به‌دلیل عدم حضور ولیّ امرالله در بیت العدل فعلی، این مجمع، محروم از صیانت جمال مبارک و حضرت ربّ اعلی است و اعضا نمی‌توانند بدون بهره‌مندی از الهامات روح القدس، احكام جدید صادر نمایند.

همان‌طور كه حضرت عبدالبها تأكید فرمودند، حضور ولیّ امر و مقام تبیین، در جلسات بیت العدل ضروری است تا او با ارائه‌ی تفسیر صحیح نصوص و رمزگشایی از مبهمات آن‌ها، امكان صدور حكم را برای اعضای بیت العدل فراهم آورد. بیت العدل به‌دلیل عدم حضور ولیّ امرالله و مقام تبیین، به تنهایی قدرت و توانایی تشریع احكام جدید را ندارد و همواره نگران است كه صدور یک حكم جدید، تبعاتی را به همراه داشته و عامل رسوایی‌اش گردد!

صدور احكام جدید ممكن است موافقین و مخالفین مختلفی داشته و در جامعه امر ایجاد تنش نماید. این تنش‌ها در زمان حضور ولیّ امرالله و به یُمن نفوذ معنوی ایشان بر جامعه‌ی بهائی، به سادگی قابل حل است؛ در حالی‌كه در غیاب ولیّ امر، بیت العدل جاذبه‌ی معنوی آن‌چنانی در بین احبّا ندارد تا بتواند به این تنش‌ها پایان دهد؛ لذا به دنبال دردسر نمی‌گردد و برای حفظ وضع موجود، صلاح خود را در سكوت و عدم تشریع حكم جدید می‌بیند!

لازمه‌ی صدور احكام جدید، آشنایی كامل اعضای بیت العدل با نصوص الهی و آگاهی از آن می‌باشد. اعضای بیت العدل جعلی فعلی، آشنایی لازم با نصوص و تبیینات طلعات مقدّسه ندارند و اکثر آن‌ها حتّی از خواندن متون فارسی و عربی نیز عاجزند! كسانی كه قادر به خواندن متونی چون كتاب مستطاب اقدس، ایقان و امثال آن نیستند و حتّی امکان درک صحیح مفاد الواح صادره را نیز ندارند، چطور می‌توانند شارع تعالیم و احكام جدید و مورد نیاز جامعه باشند؟!

به فرموده حضرت عبدالبهاء در الواح مباركه وصایا، اعضای بیت العدل باید مؤمن، موقن، ثابت و راسخ، آراسته به كمالات، مظاهر تقوای الهی، مطالع علم و دانایی، ثابت بر پیمان الهی و خیرخواه جمیع نوع انسانی باشند؛ در حالی‌كه اعضای بیت العدل بدلی اكثراً فاقد كمالات ذكر شده در نصوص می‌باشند؛ بنابراین، صلاحیّت صدور احكام جدید الهی را نخواهند داشت و اگر هم با فهم ناقص خود، حكم جدیدی صادر نمایند، به جای حلّ مشكل احبّا و معضلات جامعه‌ی جهانی بهائی، مشكل جدیدی به مشكلات پیشین اضافه خواهند نمود!

بیت العدل بدلی خود را موظّف به پاسخگویی پرسش‌های احبا نمی‌داند و حتّی جواب پرسش‌های اساسی را نیز با تأخیر بسیار طولانی ارسال می‌نماید و بارها از تأخیر در پاسخ به نامه‌های احبّا به بهانه‌ی تراكم كارها در مركز جهانی بهائی اظهار تأسف نموده است تا آن‌جا که این روند به رویّه‌ی همیشگی آن تبدیل شده است و این بهانه دیگر کاملاً بی‌معنا شده و حالت مضحکی به‌خود گرفته است!

سوابق تاریخی نشان می‌دهد كه بیت العدل نسبت به فرامین و دستورات صریح طلعات مقدّسه کاملاً بی‌اعتنا بوده و در عوض، به‌دنبال تشكیل مؤسّسات مختلف و پیاده‌سازی نقشه‌ها، منوّیات، امیال و هوس‌های جاه‌طلبانه‌ و افكار و نظرات خود می‌باشد و در موقعیت فعلی به‌هیچ‌وجه تشریع احكام جدید را در الویّت برنامه‌های خود قرار نداده است!

در یادداشت آینده به موضوعات مهمّی اشاره خواهد شد كه بیت العدل نامشروع فعلی با وجود نیاز جامعه، در جهت صدور جزئیّات حكم آن‌ها تا كنون اقدامی انجام نداده است!

۱- مجموعه مباركه اشراقات، صفحه ۷۷، لوح مباركه تجلیّات ـ كلمات مكنونه.

۲- كتاب اركان نظم بدیع، تالیف غلامعلی دهقان، صفحه ۲۰۵.

۳- مجموعه مباركه اشراقات، صفحات ۷۸-۸۰.

دیدگاهتان را بنویسید