در دیانت بهائی تبیین آیات به عهدهی حضرت عبدالبهاء و شوقی ربّانی و پس از ایشان با سلسلهی ولات امر استمرار مییابد و این اصل از ارکان نظم بدیع آئین بهائی است.
شوقی ربانی در لوح 105 که به افتخار احبّای شرق صادر فرمودند میفرمایند:
«این نظم بدیع … بر دو رکن رکین استوار، رکن اوّل و اعظم رکن ولایت الهیه که مصدر تبیین است و رکن ثانی بیت عدل اعظم الهی که مرجع تشریع است»
و در ادامه میفرمایند:
«انفصال رکنین نظم بدیع نیز از یکدیگر ممتنع و محال»
و همچنین میفرماید:
«هر گاه ولایت امر از نظم بدیع حضرت بهاالله منتزع شود اساس این نظم متزلزل …»
نتیجه بیانات ایشان را جهت اطّلاع احبای عزیز در ذیل میآوریم:
- در آیین بهائی مبین کلمة الله برای همیشه وجود دارد.
- مقام تبیین مقدّم بر مقام تشریع است؛ زیرا واضح است که لازمهی تشریع، فهم صحیح آیات الهی است.
- مقام ولی امر رکن اعظم نظم بدیع میباشد.
- در دیانت بهائی جدایی بین ولی امر الله از بیتالعدل محال است؛ زیرا اساس نظم الاهی متزلزل میگردد.
ملاحظه میفرمایید که انفصال ولی امر از جامعه بهایی که بعد از صعود شوقی ربّانی انجام شد به تعبیر ولیّ امر ثانی، جناب میسن ریمی، توطئه طرّاحی شدهی ایادیانی بود که جام خیانت را سر کشیدند و جامعهی بهائی را با عمل خود از اجرای الواح وصایای حضرت عبدالبهاء محروم نمودند.
ولی امر دوم از این عمل ایادیان در دشمنی با او به توطئه و عناد با امرالله یاد مینماید.
به تعبیر دیگر این انفصال و حذف رکن ولایت امر الله، گناهی است نابخشودنی که متوجّه ایادیانی است که هرگز دارای چنین اختیاری نبودند تا امر مبارک را از مقام عصمت مصون از خطا محروم نمایند.
جناب میسن ریمی، ولی امر دوم بهایی، در تأیید فرمایشهای شوقی ربّانی در کتاب دور بهائی میفرماید:
«… امر اعظم جمال کبریا با حذف مقام ولایت امرالله از صیانت اصلیّه و عصمت کبرای الاهیه محروم شده …»
با توجّه به نصوص، آیا با حدف رکن ولایت الهیّه، نظم بدیع رو به اضمحلال نخواهد رفت؟!